Bebe Mihăescu

Bebe Mihăescu este un nume care apare des în mass-media. Posturile de televi­ziune se întrec în a-l invita la emisiuni pentru că le crește spectaculos rata de audiență. Revistele care îndrăznesc să vorbească fără ipocrizie des­pre sex și-l dispută pentru interviuri care trezesc mai bine decât o doză dublă de ginseng. Explicația e simplă. El spune răspicat ceea ce alții abia șop­tesc în gând. El știe și promovează ceea ce o lume întreagă are nevoie: arta de a face dragoste, nu sex. Chiar să vrei cu tot dinadinsul, cu Bebe Mihăescu nu poți vorbi altfel decât de parcă ți-ar fi prieten de când lu­mea. Plin de farmec, spontan, non­con­­­for­mist, te face să scoți din voca­bu­larul discuției cuvântul „dumneavoastră” și să uiți toată co­lec­ția de titluri universitare și științifice pe care le deține. Karate, yoga, aikido, dao, ezoterism oriental fac parte din preocupările lui ­cotidiene. El nu doar teoretizează, el este ceea ce vorbește. Yoga Magazin a purtat cu ­psihologul zilei o discuție fără inhi­­bi­ții despre cetatea care își împinge învățătorii să bea cucută, despre cum se udă unii când spun cuvântul „penis” în pu­blic, despre ­revoluția sexuală din dormitoa­rele României și teroriștii care trag din toa­te pozițiile, despre locul lui Gregorian Bivolaru într-o istorie ne­­păr­­ti­ni­toare a mentalităților și des­­­pre dru­­­­mul pe care îl avem de făcut de la o sexua­­litate vinovată la o sexua­li­­­­­­­­­­ta­­te sacră.


În România a vorbi de maestru spiritual înseamnă a te descălța într-o fântână arteziană aflată în fața bisericii!

 

Vorbești mereu despre alții, rareori despre tine. Nu-ți cer să dezvălui ce număr porți la pantofi, dar mulți ar vrea să știe cum se simte Bebe Mihăescu atunci când e îndrăgostit. Îi mai arde să țină cursuri, să facă emisiuni TV și psihoterapie, să scrie cărți?

Oltea, Oltea, cine-mi eşti! Mă provoci din start, dar nu ai şanse. În principiu sunt contactat ca om de ştiinţă, ca tera­peut şi, crede-mă, deloc în ipostaza de personaj care moare de nerăbdare să-şi pună poalele în cap sau să delireze despre succesele sale erotice.


Cine a pomenit de viața erotică? Un mare yoghin a afirmat că cel îndrăgostit trăiește starea de iluminare în miniatură. Îți sună cunoscut?

Îţi pot spune ceea ce trăieşti şi tu în fiecare zi: fără starea de îndrăgostit nu există creaţie. Dumnezeu este îndrăgostit în permanenţă, de aceea se ivesc în fiecare clipă lumi. Orice creator, că scrie cărţi, că face terapie sau altele, este un mic Dumnezeu. Numai că prea puţin îşi dă seama cât de departe merge creaţia sa. Ai citit Platon. Îţi aduci aminte de Ion?

Artistul locuit de zei, luat în stăpânire de inspirația supraumană... Socrate e convins însă că nu doar Ion, ci artistul, în general, este un flaut la care cântă divinitatea... În afară de filosofie, ce contează cu adevărat pentru tine și care sunt lucrurile pe care nu pui nici un preț?
Nimic din ceea ce există nu poate fi dispreţuit. Cine spune că nu pune nici un preţ pe cutare sau pe cutare lucru este un mincinos. Aşa cum ceea ce se vede se bazează pe ceea ce nu se vede şi ceea ce ne face cea mai mare plăcere se susţine prin ceea ce pare că nu merită preţuit. Păi cum ar putea cineva să ajungă la un înţelept spre a se desăvârşi, dacă nu ar avea nişte bani, pe care nu pune nici un preţ, pentru bilet de tren, haine şi mâncare?

Ai spus „înțelept”. În lumea occidentală sedusă de ideea „sunt liber și fac ce mă taie pe mine capul”, ce însemnătate mai are relația maestru – discipol?
Şi în Occident unde se face carte serios, relaţia de care spui există. A dispărut înţeleptul şi… a rămas doar profesorul! Să nu creadă lumea că relaţia dintre Socrate şi Alcibiade era între doi guguştiuci! Era între maestru şi discipol. Identică în puritatea ei şi atunci când acelaşi Socrate, înconjurat de discipoli, sorbea cucuta. Frumos exemplu de a respecta legile, nu? Adică iniţierea în libertatea cetăţii.

Ca terapeut ai acces la secrete personale strașnic păzite. După toți acești ani, ce știi în plus despre bărbat și despre femeie?

Am descoperit că oamenilor le este greu să fie ei înşişi în actul erotic. Pentru că nu ştiu, pentru că nu i-a învăţat nimeni. Erosul este cea mai dificilă şi complexă iniţiere. Dacă vrem să trăim ca fiinţe împlinite şi prin eros, şi nu ca simplii practicanţi de… relaţii
se­xu­­ale. Majoritatea cred că sexul, ca fotbalul şi politica, nu are nevoie de învăţătură. Toate au, dar sexul şi mai mult! Fără el şi fără a fi în acord cu Dumnezeu, căci El ni l-a dat, noi n-am dialoga acum. Iar tu nu ai fi atât de învăluitoare.

Poftim paradox! Jurnalistul care dezvăluie ajunge să fie învăluitor... Lăsând gluma deoparte, mulți oameni par în zilele noastre înclinați să tragă cu ochiul pe gaura cheii la viețile celorlalți decât să-și trăiască la temperatură maximă propria viață. E ușor voyer-istă lumea în care trăim?
E adevărat, mulţi trag cu ochiul, dar sunt tot atât de mulţi cei care îşi trăiesc viaţa cu o frenezie de nedescris. Păcat că e greu de ajuns la ei, dar există. Dacă ne-am întâlni doar cu o parte dintre cei pe care îi cunosc...

Unii dintre semenii noștri acuză sexualitatea ca pe o capcană pentru suflet. Alții o ridică în slăvi ca pe un teritoriu al libertăților fără frontiere, în care trebuie să dicteze doar plăcerea. Tu ce propui ca stil de viață?
Extremele se ating şi înseamnă dogmă şi fanatism. Eu cred că avem nevoie de iubire în fiecare clipă şi că este necesar să o învăţăm. Numai iubirea certifică partea noastră nemuritoare.

Ce înseamnă Paradisul pentru omul contemporan? Are vreo legătură cu erosul?
Paradis. Om contemporan… Oltea dragă, tu eşti ca matematicienii care vorbesc cel mai uşor despre infinit şi mulţimi vide. Dacă suntem într-o variantă marcusiană a omului unidimensional, Paradisul poate fi echivalat cu viaţa de tip „apeşi pe buton” şi ţi se îndeplinesc toate dorinţele, inclusiv cele sexuale. Pentru un alergător Paradisul este plăcerea de a alerga. Pentru un gurmand plăcerea de a mânca, pentru un gurmet plăcerea de degusta, pentru un bijutier plăcerea de a contempla şi atinge pietrele preţioase. Şi, cu siguranţă, pentru persoanele care trăiesc din plin universul sexualităţii, Paradisul înseamnă plăcerea sexuală. De care nu-i necesar să ne fie frică.

„Nu vă fie frică, Ceaușescu pică!”, s-a strigat pe străzi în 22 decembrie 1989. Zidul Berlinului a fost demolat de istorie, Ceaușescu a picat cu tot cu regimul comunist. Se întrevăd semnele vreunei re­voluții de catifea în așternuturile României?
În domeniul sexualităţii nu cred că există revoluţii de catifea. Trei ani am vorbit despre sex la emisiunea Mihaelei Tatu, De 3x femeie, exact aşa cum aşteptau oamenii, nu pudibonzii, complexaţii. Cu Mihaela Tatu am făcut re­voluţia sexuală în România. Nu am delir de grandoare şi nu mă cred nu ştiu cine. Dar după luni de emisiuni s-a introdus în şcoli şi o materie de studiu care se referă la viaţa sexuală. Partea tristă este că nu s-au „introdus” şi profesori pentru o asemenea disciplină. Ca şi în alte domenii, detractorii au ajuns… învăţători. Să te cocoşezi de râs, nu altceva! Cei cu probleme sexuale, „educaţii” de pe timpul lui Ceaşcă se dau li­berali în ale sexului, deşi sunt uzi când spun în public, adică în clasă, penis. Şi nu uita, cinci luni de zile, din februarie până în iunie, cu Ramon Cotizo de la ProFM, pe Acasă şi PRO TV Internaţional, la emisiunea Să vorbim despre sex, am adâncit… revoluţia. Au sărit ca arşi politicieni, preoţi, părinţi, medici. Şi? Emisiunea nu va mai fi, dar ceea ce trebuia făcut… s-a făcut. Pe stradă oamenii îmi zâmbesc şi mă întrea­bă, firesc, cum ar trebui să procedeze ca să-şi rezolve o problemă sau alta. Pentru moment există o soluţie. Am scos o revistă, Totul despre sex. Citeşte-o şi dă-o mai departe. Costă doar 50.000 de lei şi o găseşti peste tot.

Vorbim de revoluție sexuală în patria noastră. Ai depistat și teroriștii prin preajmă?
Sunt şi vor fi. Şi, cum spunea Iliescu, trag din toate poziţiile. Sunt sigur că o fac şi pentru că se bucură de viaţa se­xu­ală. Chiar şi ei…

Dacă ai putea să acorzi diplome cu titlul de „Erou al Revoluției sexuale române”, cine ar fi pe lista cu no­mi­nalizări?
Dacă ar fi vorba de persoane, această diplomă se cuvine tuturor persoanelor graţie cărora noi putem vorbi şi scrie despre sex. Liberi, fără teamă că am putea fi arestaţi, interogaţi, deportaţi, încarceraţi.

Cui i-e frică de MISA ?
Multora. Pentru că cei mai mulţi nu înţeleg faptul că o mişcare spirituală are nevoie de fonduri. Pe care şi le creează. Şi templele, şi bisericile au nevoie de bani. Crezi că prăbuşirea comunismului s-ar fi putut realiza fără fondurile Bisericii? Păi cum ar fi ajuns cărţile, misionarii peste tot? Teleportaţi? Nici­de­cum. Ca să modifici mentalităţi ai nevoie şi de fonduri. Aici MISA este descoperită. Percepută ca o mişcare spirituală care înainte de ’89 era fără nume, dar a participat la căderea dictaturii, scandalizează acum şi prin forţa financiară. Oamenii nu înţeleg că un ashram în care studiezi, mănânci şi dormi gratis înseamnă bani. Şi de unde se obţin ei? De la alţii care cumpără învăţătura, de la alţii care fac donaţii… Aşa este peste tot în lume. Peste tot în lume se cumpără imagini cu sfinţi, cu moschee, cu temple, miniaturi, crucifixe şi statui ale lui Buddha. Asta înseamnă bani. Dacă MISA ar fi avut sursele financiare la vedere, nu s-ar fi amestecat lucrurile aşa cum se face acum.

Care este locul lui Gregorian Bivolaru într-o istorie nepărtinitoa­re a mentalităților postdecembris­te?
Un loc important nu numai în mişcarea postdecembristă, ci şi antedecembristă. El a promovat yoga şi înainte de ’89. Mulţi au început să gândească altfel întâlnindu-se cu gândirea orientală, cu Gregorian Bivolaru. Eu, înainte de ’89, eram instructor de karate. Practicam arte marţiale şi eram prieten şi cu sistemul yoga, şi cu Tao, şi cu poezia. Toate mi-au prins şi îmi prind bine.

Cum se explică… zgomotul și furia cu care e privit mentorul MISA acum?
În ignoranţa lor monumentală, cei mai mulţi nu ştiu că yoga nu este a lui Gregorian Bivolaru şi că ceea ce a predat şi predă el înseamnă şi cărţi, şi practică, şi iniţiere. Câţi au habar că yoga înseamnă şi Mircea Eliade, şi Osho? Câţi ştiu că India modernă a însemnat revoluţia nonviolenţei? Câţi ştiu care este locul nonviolenţei în yoga?

Nu răspund la provocări, că profesia mea e să întreb… Mai bine spune tu de ce o școală de yoga ca Mișcarea de Integrare Spirituală în Absolut este asociată de unii cu ideea de sectă sexuală?
Mă mir că te miri! Am spus că la un moment dat, în România, singura personalitate juridică îndrăzneaţă care apucase taurul de coarne în ceea ce priveşte sexualitatea a fost MISA. Aici şi numai aici se vorbea într-o formă organizată despre sex. La vremea aceea nici în mediile academice nu se îndrăznise mare lucru. Pentru că nu erau oameni care să se încumete să-şi asume condiţia de „obsedaţi sexuali”, cum au fost numiţi mai târziu cei care au avut curaj să defrişeze terenul… virgin. Uite, în 1993 am predat psihose­xologie la Facultatea de Psihologie a Universităţii A.I. Cuza din Iaşi. Veneau sute de studenţi. Înţelegi cum am fost taxat. A durat doi ani visul. De trei ani cursul se predă din nou. L-am predat doi ani, i-am dat aripi şi… a venit altcineva. Oricum, important este că nu mai putem fugi de propria sexualitate. Dar MISA mai face ceva, ceea ce am încercat să spun şi eu la televizor. Explică şi cum se face dragoste, nu sex.

Ce dezvăluie despre societatea românească faptul că tocmai o revistă ca Playboy, care propune un stil de viață foarte relaxat din punct de vedere erotic, incri­minează MISA ca sectă sexuală?
Nu mă asmuţi împotriva unei reviste unde am o mulţime de prieteni! Nu ştiu cine este… „punctul de vedere” Playboy, dar hai să nu fim ca el! Să fim toleranţi. Oricine are dreptul la opinie. Ceea ce mie îmi displace profund este sin­­tagma „sectă sexuală”. Care, de-acum, te provoacă la dialog. Uite, ţi-am dat un subiect care poate duce la o dezbatere publică!

În antichitate strip-tease-ul era un dans inițiatic. Exclusiv feminin. Voalurile care cădeau unul după altul dezvăluiau mistere universale. Ce crezi despre strip-tease-ul masculin?
Este binevenit. Şi… aşteptat chiar de bărbaţi. Fiindcă, uite ce paradox trăim într-o societate falocratică: femeia, mi­nimalizată cât se poate de mult… dezvăluie mistere, iar bărbatul, care le ştie pe toate… nu.

Care este cel mai puternic afrodiziac?
Imaginaţia.

Îți seacă vreodată imaginația?
Cred că zilnic se reîmprospătează. O să vezi… unde-am ajuns. Foarte curând la Editura Fides o să-mi apară o carte despre şi pentru adolescenţi: Sexul şi PROadolescenţii, îngerii, “demenţii”. Ultimul cuvânt nu e părerea mea, ci a unor profesori şi părinţi care nu-şi înţeleg adolescenţii şi ajung să-i acuze exasperaţi.

Dacă orgasmul ar fi un poem, ce titlu i-ai da?
Dans cu iederă.

La tine se vine ca la pomul lăudat. Cabinetul de terapie, revista Totul despre sex, emisiunile tale sunt luate cu asalt. În plin oraș ești oprit de trecători care te întreabă cum să-și  învioreze viața erotică. Cum se explică, doctore?
Revoluţia sexuală a avut loc şi oamenii se pot bucura măcar de faptul că vorbind despre problemele lor sexuale nu mai sunt priviţi ca anormali. Bună dimineaţa, normalitate! Dar nu-mi spune „doctore”, spune-mi Bebe. Sunt doctor… doar în psihologie.

Ai scris A face dragoste aproape perfect, cea mai bine vândută carte a unui autor român în 2003. Ce aduce publicului de are un asemenea succes?
Naturaleţea, normalitatea, iubirea, gluma, speranţa că totul are o rezolvare. Şi nu numai prin medicamente.

Ce înseamnă pentru tine legătura cu Dumnezeu?
Faptul că pot vorbi în acelaşi fel cu tine, cu studenţii mei, cu oamenii de pe stradă, cu oamenii în timpul emisiunilor de la TV.

Care va să zică Dumnezeu e comunicare?
Da. Depinde, acum, ce limbă vorbeşti şi cât eşti de pregătit. Degeaba-ţi vorbesc îngerii, dacă tu nu ai învăţat decât să latri!

Poți contribui la mutațiile spirituale de care are nevoie omul contemporan vorbind despre sexualitate?
Cred că da. Dar numai în măsura în care pot să aduc sexualitatea în perimetrul sacrului. Ceea ce nu este un lucru uşor, atâta vreme cât sexualitatea are un cuvânt greu de spus în economia de piaţă.

De ce acordă societatea mai mult credit terapeutului sexual care promovează continența sexuală decât unui maestru spiritual care susține același mod de a trăi și de a deveni?
De unde Ucigă-l toaca îţi vin întrebările astea? Eşti prea creativă pentru cât pot eu să duc. Nu arăta cu degetul că sunt terapeutul care promovează continenţa! Ca specialist, promovez alternative comportamentale, din punct de vedere sexual. Le povestesc, adică fac teorie. Fiecare decide drumul pe care şi-l alege. Şi atunci are trebuinţă de practică. Aici sunt depăşit. Tu ori mă scoţi că sunt sclipitor, ori mă pui de-a hoarţa cu toţi! În ambele cazuri pentru mine este rău. Totuşi uite cum cred că se întâmplă lucrurile. În România a vorbi de maestru spiritual înseamnă a te descălţa într-o fântână arteziană aflată în faţa bisericii! Maestru spiritual înseamnă o tradiţie aflată sub semnul înţelepciunii, iniţierii. Or la noi, singurul maestru spiritual acceptat, deocamdată, este Iisus. Şi eu Îl accept. Dar nu mă opresc la El. Aş fi ca o persoană care citeşte o singură carte, în care şi crede. Şi care este fanatic! Totodată maestru spiritual, pentru timpul şi locul în care trăim, mai înseamnă ceva de neatins, ceva aparţinând altei lumi. Terapeutul se consideră învăţat de lumea aceasta, şcolit de ea şi, la o adică, şi sancţionat de cei care l-au format. Pe maestrul spiritual cine l-a format?

Sexualitatea a fost secole de-a rândul „vinovată”. Are vreo șansă să devină „sacră”?
Oltea dragă, eşti o vizionară nevindecată! Are şansa, dar sunt necesare tot atâtea secole de educaţie câte secole au trecut de când este privită ca fiind „vinovată“.

Vai de mine! Trece baba cu colacii până atunci… Nu ar fi posibil să punem în funcțiune un accelerator?
Adică… sexualitate sacralizată cu acce­lerator! O idee interesantă!

Ce șoptește yoga lumii occidentale actuale?
Şopteşte multe, dar cel mai frumos şopteşte despre libertatea interioară care este de o nespusă frumuseţe!

Tantra susține că orgasmul lucid, orgasmul fără descărcare, este un eveniment energetic care poate fi echivalat cu experiențele mistice. Ce spune sexologia zilelor noastre despre asta, ce spui tu?
Întreabă un terapeut tantric… sper că găseşti aşa ceva.

Poate la Guvern! Nu știi? Acolo sunt experții experților…
Excelent, merg cu tine! De mână. Dar să ne întoarcem la… extazele noastre. Dacă Tantra spune aşa, cred că un sâmbure de adevăr tot există. Nu opiniile sunt un teren stabil pentru construcţii durabile, ci practica. Pentru mine, cine doreşte să aibă experienţe mistice de tip tantric este liber s-o facă. Cine nu doreşte, nu doreşte şi gata! Îmi repugnă exclusivismul!

Ai în terapie cupluri care au învățat să facă dragoste după modelul oriental, adoptând continența sexuală.  Ce s-a schimbat în viața lor?
Oltea dragă, terapeutul nu-l învaţă pe client să facă dragoste după un anume model! Nu, îl ajută să se clarifice şi să ia deciziile care sunt pentru el, în acel moment, cele mai bune. Decizii care se pot referi şi la modalităţi diferite de a face dragoste.

Spune-mi cel mai puternic motiv pentru care crezi în continența se­xu­ală.
Cred şi în continenţa sexuală. Nu este obligatoriu să creadă cu toţii în ea. Dacă oamenii o aleg ca pe o variantă creatoare, e foarte bine. Dacă vor să fie osteniţi şi să doarmă mult şi adânc, tot e foarte bine.

Gândește-te la un Cod penal elaborat de o comisie juridică al cărei președinte este Bucuria de a trăi. Ce lege erotică ai introduce?
De-am avea putere să împlinim legea erotică pe care ne-a înscris-o Dumnezeu în ADN, legea iubirii! Dacă o împlinim pe asta… pentru o viaţă cred că este de ajuns!

Dacă ai înființa o Academie a artei erotice, ai avea în programă proba... orală?
Frumoasă idee. Auzi! Academie a artei erotice. Nu ştiu cum ar fi cu acreditarea unei astfel de forme de învăţământ. Proba orală ar fi un curs opţional, deşi în Anglia este o disciplină obligatorie în multe colegii. Uite de ce: procentajul adolescentelor care rămân însărcinate este foarte mare. Iar asta înseamnă nu numai dimensiunea traumatizată a adolescenţei, ci şi o mulţime de… bani care trebuie chivernisiţi pentru protecţia mult prea tinerei mame. De aceea s-a introdus ca disciplină de studiu sexul oral. Care pledează pentru plăcere… fără durere (fără sarcină nedorită).

Ce fantasmă are Monalisa de zâmbește atât de misterios?
Am vorbit de multe ori cu ea. Este o femeie care-şi păstrează secretul frumuseţii.

Dacă ai fi Dumnezeu pentru o zi, ca­re ar fi cea mai năstrușnică glumă erotică la care te-ai încu­me­ta?
Tuturor celor care n-au făcut dragoste în ultimele 24 de ore înainte de a veni la serviciu le-aş desface contractul de muncă.

Ce mesaj ai alege pentru reprezentanții planetei Pământ la un congres intergalatic?
Un singur cuvânt. IUBIRE.

interviu Oltea Mutulescu
foto Pierre Crié
Yoga Magazin 51/2004

Nu sunt comentarii la acest articol!

Adauga un comentariu

Comentariile care contin injurii, un limbaj licentios, instigare la încalcarea legii, la violenta sau ura vor fi sterse. Ii încurajam pe cititori sa ne raporteze orice abuz vor sesiza in comentariile postate.

Introdu numarul din imagine:
security
Cosmin Zidurean Cosmin Zidurean

Este medic în toată legea, chiar și dincolo de pragul cabinetului său. Ia faptul de viață, îl cercetează pe toate părțile, îl ascultă cu stetoscopul, identifică simptomele și pune diagnosticul. Cosmin Zidurean nu s-a culcat…

Primăvară furată Primăvară furată

E un mic paradis. Natura își păstrează aerul sălbatic, verdele copacilor este nespus de verde, Cerna desparte munții cu apele ei repezi. În aceste locuri unde sufletul se purifică, iar mintea își regăsește liniștea, yoghinii…

Glosar de termeni