Click for more products.
No produts were found.
Blog archives
Latest Comments
No comments
Blog search

Oare eu sunt Acela?

Posted on4 Day ago by
Love0
Oare eu sunt Acela?

Există un risc major pentru cei care vin în contact cu Advaita Vedanta: să înţeleagă calea marelui înţelept Nisargadatta ca şi cum „ni s-ar da de-a gata“. Adică să nu facă mai nimic. Ideea „Primăvara vine şi iarba creşte de la sine“ are înţelesuri multiple; la fel şi învăţătura maestrului. Metoda lui „neti neti“ este rapidă, directă, dar nimeni nu spune că este uşoară. Aşa cum preciza şi Maharaj, „unul la un milion“ o înţelege. Oare eu sunt acela?

 

Metoda este negarea

Singura diferenţă importantă dintre nondualism şi celelalte căi spirituale este modalitatea de abordare. Toate marile religii şi sisteme ezoterice autentice propun tehnici care afirmă experienţa şi conduc gradat căutătorul către transcenderea ei. Advaita Vedanta este singurul sistem spiritual care neagă total lumea obiectivă pentru a pune în valoare Subiectivitatea Pură. Însă discipolii căii nondualiste nu resping universul fenomenal doar din considerente filosofice sterile. Ideea este utilă pentru ei din punct de vedere practic. Negarea este metoda în sine. Are un profund caracter tehnic. Ca să afirmi realul trebuie să negi irealul. Spiritul cunoaşte diversitatea Manifestării prin identificare. Pentru a putea să ţintească direct natura sa ultimă, Sinele Divin Atman, discipolul recurge la procesul invers: deidentificarea de orice atribut. Această operaţie se face la nivel mental prin negare: eu nu sunt aceasta, eu nu sunt aceea. Neti, neti!

 

Sinele se revelează prin Graţie

Atenţia este orientată spre centrul fiinţei noastre. Dar nu este o căutare. Nu este un aspect pe care vrem să-l obţinem. Este foarte important. Tributul devenirii încetează pe această cale. Tot ceea ce dorim să fim, suntem deja. Noi suntem. Atenţia, uşor imparţială, este focalizată asupra simţământului „Eu sunt“. Atât!... Simplu de zis, dar destul de dificil de realizat. Imboldul de a ne identifica este foarte mare; cu un aspect subtil, cu o dorinţă oricât de mică, ceva să fie, pentru că ego-ul cere de mâncare. El doreşte experienţa care, la rândul ei, îl va reafirma. Acesta este pericolul cel mai des întânit în practică. Ni se pare că suntem, dar în realitate suntem ceva: atenţi, iubitori, deschişi, centraţi sau orice trăire rafinată apropiată ca nuanţă de sentimentul pur „eu sunt“. O experienţă există prin identificare.

Câteodată este dificil să practici Jnana yoga şi când te simţi bine, şi când te simţi rău. Când totul e ok avem prea puţine motivaţii pentru efort conştient. „Sunt îndrăgostit, sunt fericit, mă simt bine, ce-i în neregulă?“ întreabă ego-ul tolănit confortabil la petrecerea ignoranţilor. „Înţeleg să fac ceva când lucrurile nu merg bine, dar acum e perfect“. Însă nici când ceva şchioapătă în viaţa noastră practica discernământului spiritual nu ne vine mănuşă. În acele momente suntem tentaţi să reacţionăm, să luăm atitudine pentru a repune lucrurile pe un făgaş, mai mult sau mai puţin armonios. De exemplu, gelozia. Câţi dintre noi pot afirma într-o situaţie de acest gen, complet detaşaţi: „Eu nu sunt aceasta“. Şi nu la modul că eu nu sunt gelos, dar sunt bine, mulţumesc. Nu este important să negăm un aspect şi să-i afirmăm opusul. Ambele trebuie respinse. Pe noi ne interesează esenţa fiinţei noastre şi nu identificările ei. Ca atare, „neti, neti“.

Nu putem opera direct asupra Sinelui. N-avem cum să-l forţăm să se reveleze. Numai indirect. Negarea a tot ceea ce el nu este, îl afirmă de fapt. Acesta este efortul pe calea Jnana. Să îndepărtăm mereu din calea lui tot ce îi obstrucţionează curgerea. Tot ce ţine mintea activă şi îl învăluie în iluzie. În momentul în care drumul îi este netezit, se spune că Sinele se revelează. Dar această clipă nu poate fi grăbită. În definitiv, totul ţine de graţie. Dacă o merităm, ea nu va întârzia să apară.

 

Practică permanent atenţia

Chiar dacă se spune că nicio identificare nu e de dorit, în prima fază este stringent necesară o dorinţă ardentă de a ne cunoaşte în profunzime. Această aspiraţie frenetică va arde la rândul ei impurităţile care mai există şi va unifica eu-rile noastre rebele pregătindu-ne pentru marele salt.

Atenţia intră uneori într-o fază inerţială. Credem că urmărim conştienţi traficul subtil din fiinţa noastră, dar în realitate concentrarea nu mai este atât de vie. Undeva, cumva, vigilenţa ne-a scăzut. A rămas doar parfumul demersului iniţial. Recentrarea este esenţială, numai că la fel de important este şi momentul când observăm această curbă descendentă a atenţiei.

Jnana nu este spiritualitate de duminică. Ea trebuie practică tot timpul, indiferent ce facem: mâncăm, mergem, dansăm, facem dragoste, practicăm Hatha yoga sau citim un articol din revista Yoga Magazin ş.a.m.d. Fiecare acţiune este dublată de simţământul de a fi. Să-ţi  aminteşti de sine este de o importanţă vitală.

Simţământul pur de „a fi“ este destul de greu de reperat. Tendinţa noastră de a experimenta în permanenţă ceva ne împinge spre acţiune, spre dorinţe. De aceea, este foarte posibil şi când practicăm atenţia asupra lui „eu sunt“ să tânjim fin după stări energetice, viziuni spirituale, ridicarea lui Kundalini, activarea centrului fundamental de forță sahasrara, iubire profundă, orice, numai să ne certifice că suntem pe drumul cel bun. Ego-ul a găsit încă o soluţie pentru a scoate capul din cutie: vrea confirmări. Noi i-am închis gura, dar „măcar să facem treabă bună“, pare să zică el.

Trăirea lui „eu sunt“ fără atribute nu este un punct ce trebuie atins. Seamănă mai degrabă cu o vale adâncă, decât cu un pisc montan. El necesită o atitudine oarecum pasivă, feminină, de totală receptivitate. Voinţa şi efortul nu-şi au căutare în această direcţie. Nisargadatta oferea o imagine foarte plastică: „O fereastră într-un zid“. O deschidere. O poartă prin care Universul intră şi iese. Un spaţiu în care Dumnezeu se joacă. O relaxare totală în inimă.

 

Relaxarea totală duce la esenţă

De un asemenea moment imaculat putem beneficia în fiecare dimineaţă, la trezire. Când prima geană a conştientului se mişcă, atunci e clipa. Câteva secunde. După care începem să ne foim prin aşternut, să gândim, să ne vizualizăm visele de peste noapte etc. Înainte ca toate acestea să se petreacă, noi doar... suntem.

Sinele nu poate fi obiectivat. Mulţi dintre noi am dori să-l aşezăm în faţa noastră şi să-i spunem: „Uite, mă bucur să te cunosc. Nu ştiam că tot eu sunt.“ Eventual să dăm noroc cu el. Aşa ceva nu e posibil. „E ca şi cum ai vrea să-ţi vezi propriii ochi“ (fără oglindă) afirma Nisargadatta Maharaj. Nu se poate. Noi existăm deja. Orice efort de genul acesta ne îndepărtează de problemă. Dacă vrei să afli că eşti în casă, ieşi afară? Nu! Rămâi înăuntru. Te uiţi pe geam şi vezi trecătorii, maşinile, vremea ploioasă şi îţi dai seama că nu te afli acolo, ci eşti aici, în interior, în pijamale, studiind Jnana. Cunoşti lucrul acesta fără efort. Pur şi simplu ştii. La fel se petrece şi în cazul investigării asupra Sinelui. Este inutil să ne dorim o experienţă cu noi înşine. Suntem deja noi înşine.

Orice identificare ce apare trebuie lăsată să se manifeste. Intervenţia noastră poate schimba ceva, dar va aduce cu sine o altă identificare. De aceea observarea detaşată a ceea ce se petrece, bun sau rău, este soluţia. Totul trece pe sub lupa atenţiei fără nicio intervenţie din partea noastră.  Simplul fapt că percepem un anumit aspect ne diferenţiază de el: noi şi obiectul (fenomenul). Folosirea atenţiei neimplicate creează aşa-numita conştiinţă spaţială. O distanţă între cel care cunoaşte şi ceea ce este cunoscut. Menţinerea acestei atitudini ne conduce în final la detaşarea autentică.

Revelarea Sinelui nu este gradată. Nu este posibil să simţi azi puţin din Sine, iar mâine mai mult. Dacă e să apară o asemenea realizare ea va fi explozivă, aşa ne asigură marii înţelepţi. Sinele a fost dintotdeauna complet şi dacă e să se reveleze o va face complet. Este adevărat că apar nişte semne care anunţă renaşterea fiinţei (trezirea sufletului sau a corpului beatitudinii), dar revelarea Sinelui este totuşi diferită de acestea.

Dacă viziunea vedantică ne atrage foarte mult, dar greu îi pătrundem sensurile într-un mod spontan, este cel mai bine să punem în practică metoda gradată de investigare a Sinelui a lui Ramana Maharishi, „Cine sunt eu?“. Este sigură şi eficientă.

Ori de câte ori avem dorinţe apare o contracţie în planul fizic, dar şi în cel subtil. Starea de încordare este un indicator preţios. Ea semnalează foarte clar prezenţa unei identificări. Aceasta este cea mai simplă metodă de evaluare. Când suntem implicaţi, identificaţi puternic cu un anumit aspect, există o contracţie. Alteori poate să fie extrem de fină, dar există. Cu cât ne relaxăm mai profund, cu atât ne deidentificăm mai mult de tot ceea ce nu suntem în esenţă.

 

Maestrul: Cu ce lumină vezi?

Discipolul: Cu a soarelui ziua, cu a lămpii noaptea.

Maestrul: Cu ce lumină vezi aceste lumini?

Discipolul: Cu a ochilor.

Maestrul: Cu care lumină vezi ochii?

Discipolul: Cu cea a minţii.

Maestrul: Prin ce lumină cunoşti mintea?

Discipolul: Prin cea a Sinelui.

Maestrul: Deci tu eşti lumina luminilor.

Discipolul: Da. Eu sunt Acela.

(Ramana Maharishi)

Revista Yoga Magazinnr.  66/2007

Leave a Comment
Leave a Reply
Please login to post a comment.

Menu

  • Yoga Magazin nr 100
    editie aniversara, 256 pagini, 2019

    Yoga Magazin 97-98
    iulie - octombrie 2018

    Yoga Magazin nr 95-96
    martie - iunie 2018

    Yoga Magazin 94-93
    noiembrie - februarie 2018

  • ANTISTRES 60 CPS
    Are proprietati de reducere a efectelor negative ale stresului asupra organismului.

    Ulei de Magneziu
    Are efect relaxant, calmant, confera pielii aspect catifelat.

  • SIROP DE GHIMBIR
    Tonic digestiv, afrodiziac, antiinflamator, efect de regenerare, stimulare a capacitatii de digestie. 

    CEAI GASTROPROTECT
    Imbunatateste digestia, activitatea intestinala, amelioreaza durerile, creste pofta de mancare.

    ULEI ECO DIN NUCA DE COCOS
    Puternic antioxidant, reintineritor, hranitor, racoritor si armonizator

  • Special Edition - CD10 - KAMALATMIKA
    Indra continuă seria de 12 albume: EDIȚIA SPECIALĂ - Tantric Celebration.

  • Conștiința si enigmele ei
    Autor: profesor de yoga Gregorian Bivolaru

    Astrologie cauzală
    Autor: Valentin Badea

    Fantomele de la Trianon
    Autor: Anne Moberly & Eleanor Jourdain

    Aforisme, cugetari, ganduri luminoase si sfaturi pline de intelepciune pentru voi
    Autor: profesor de yoga Gregorian Bivolaru

Share

Create a free account to save loved items.

Sign in

Create a free account to use wishlists.

Sign in