Click for more products.
No produts were found.

Taoismul - Stiinta vidului plin (2)

Posted on4 Month ago by
Love0
Taoismul - Stiinta vidului plin (2)

În contextul religiilor autentice şi al evoluţiei fizice, psihice, mentale şi spirituale a omului, taoismul reprezintă una dintre cele mai vechi tradiţii din lume. Ca mai toate curentele spirituale puternice izvorâte din Orient, taoismul îmbină armonios tehnici şi modalităţi practice pentru menţinerea unei condiţii fizice excelente, dar şi a unei conştiinţe foarte elevate.

Cele trei comori ale taoismului (vitalitate, energie subtilă transformatoare, spirit) sunt esenţiale pentru a înţelege complexitatea conceptuală şi practică a acestei căi spirituale. Vitalitatea este indisolubil legată de practicile amoroase orientale. De aceea, sexualitatea taoistă este adeseori numită şi alchimia tainelor din dormitor şi, ca multe alte ştiinţe taoiste, se crede că îşi are originile în Antichitate. Atât în tradiţia populară, cât şi în cea ezoterică, arta taoistă a amorului este asociată,   de obicei, cu legendarul Împărat Galben (Huang Ti), despre care se spune că a realizat o sinteză, o unificare a ştiinţelor taoiste pe la mijlocul mileniului al treilea î.Hr. Se povesteşte că Huang Ti a învăţat, la rândul lui, această artă de la frumoasa Su Nu, al cărei nume înseamnă Femeia Primordială. Sexualitatea s-a aflat întotdeauna printre cele mai controversate practici ale taoismului şi aceasta din mai multe motive. Din punct de vedere sociopolitic, amorul reprezenta un aspect al artei cu implicaţii majore, mai presus de tehnicile sexuale efective. Pe de altă parte, din punct de vedere biologic, unul dintre efectele notabile ale artei amorului taoist era menţinerea puterii virile a bărbaţilor, majoritatea poligami. Aceasta se realiza, în special, prin tehnicile de continenţă sexuală. Totuşi, practicile secrete ale eroticii taoiste erau împărtăşite mai ales conducătorilor aflaţi la putere sau oamenilor extrem de bogaţi şi influenţi din imperiu care îşi doreau foarte mult perpetuarea liniei dinastice în cele mai favorabile condiţii. De aceea ei erau adesea cei mai fervenţi discipoli sau susţinători ai învăţăturilor taoiste, chiar dacă descurajau în rândul supuşilor obişnuiţi asemenea practici sexuale elevate.

Una dintre cele mai importante şcoli în care s-a deprins arta amorului taoist a fost Ghizii Celeşti, fondată în secolul al doilea d.Hr. Practicile sale specifice, cunoscute şi ca fuziunea extatică a energiilor sublimate, constau dintr-un ritual complex care implica foarte multe cupluri, sub îndrumarea maeştrilor taoişti vindecători. Ritualurile sexuale secrete ale şcolii taoiste Ghizii Celeşti au fost concepute mai ales pentru a corija anumite dezechilibre severe la nivelul minţii şi trupului, în cazul oamenilor din popor. Asemenea dezechilibre biologice, sociale şi psihologice reflectau scăderea vitalităţii, a energiei transformatoare şi a puterii spirituale în civilizaţia chineză.

 

Secretele alchimiei erotice

Dincolo de ritualurile controversate ale fuziunii energiilor sublimate, arta amorului taoist include o varietate de tehnici pentru cuplurile individuale şi procedee sexuale care implică un bărbat şi două sau mai multe femei. Cu toate acestea, taoiştii aveau dubii în legătură cu ideea ca alchimia amorului să fie împărtăşită oamenilor din popor. Se temeau de pericolele care apar dintr-o înţelegere greşită a ţelurilor pe care şi le propune sexualitatea transfiguratoare, de excese, de lipsa pregătirii necesare şi a unui nivel corespunzător de înţelegere înainte ca oamenii să înceapă practica tehnicilor propriu-zise. Arta iubirii erotice este de asemenea menţionată în textul taoist fundamental Baopuzi, apărut în secolul al IV-lea d.Hr. Această colecţie remarcabilă de eseuri a fost alcătuită de Ko Hung, faimosul scriitor chinez, căutător în domeniul ocultismului. În capitolul Doctrinele subtile, el recomandă metoda lui Peng Tsu, despre care se spune că ar fi trăit mai mult de 700 de ani, datorită tehnicilor sexuale specifice pe care le-a aplicat cu perseverenţă. Ko Hung precizează: „...metoda lui Peng Zu este esenţială. Celelalte texte expun adeseori tehnici complicate şi dificil de practicat, iar beneficiile nu corespund neapărat celor menţionate în cărţi. Puţini sunt cei care le pot realiza şi pot obţine succese de pe urma lor. Aceasta se datorează faptului că adevăratele secrete sunt transmise numai pe cale orală, de la maestru la discipol, şi sunt cuprinse doar în câteva mii de cuvinte.”

Despre practica obişnuită a artei amorului taoist, Ko Hung precizează: „Există mai mult de zece şcoli ale alchimiei tainelor din dormitor. Unele dintre ele au scopul de a vindeca rănile; altele de a vindeca bolile care apar în trup; unele se preocupă de amplificarea energiei de tip yang în fiinţă; iar altele se orientează către obţinerea unei longevităţi extraordinare. Însă cu adevărat importantă este orientarea energiei vitale către creier; această practică este secretă şi tocmai de aceea nu e dezvăluită în cărţi, ci transmisă pe cale orală.”

Tot în capitolul Doctrinele subtile, autorul precizează importanţa tehnicilor sexuale secrete, mai ales din perspectiva acumulării de energie vitală, care susţine tot ce există: „Cei care nu cunosc secretele amorului pot consuma sute de tipuri de poţiuni întăritoare, dar nu vor fi capabili să-şi prelungească viaţa.

 

Şcoala „Realităţii complete“

Într-o altă lucrare, Ko Hung include o povestire care subliniază câteva aspecte importante legate de arta amorului taoist: tehnicile sexuale nu reprezintă decât o parte a ştiinţei taoiste de dezvoltare şi evoluţie multidimensională a fiinţei umane; textele scrise nu revelează decât aspectele generale ale acestei arte, iar esenţa învăţăturii cuprinse în alchimia amorului transfigurator poate fi învăţată doar printr-o iniţiere practică personală oferită de un maestru expert în această artă. Povestirea respectivă se referă la o tânără care vindea în prăvălia ei tot soiul de băuturi. Într-o zi, a venit un magician care a băut nişte vin, iar în loc de bani i-a lăsat o carte cu secrete despre „hrănirea naturii” prin intermediul actului sexual. Femeia şi-a notat din acele pagini noţiunile cele mai importante şi a început să practice cu asiduitate tehnicile respective. În felul acesta a reuşit să-şi păstreze o înfăţişare foarte tânără, arătând şi la 50 de ani la fel ca la 20. După o bună bucată de timp, magicianul a revenit în acea prăvălie şi a constatat efectele cărţii pe care i-o lăsase femeii. El i-a spus râzând: „Pe o cale secretă şi dificilă, fără un maestru desăvârşit care să te îndrume în momentele importante, chiar dacă ai avea aripi nu vei putea să zbori.” Atunci femeia a renunţat la negoţul ei şi l-a urmat pe magician în munţi.

Odată cu secolele al III-lea, al IV-lea d. Hr., taoismul a fost din ce în ce mai influenţat de budism. Urmând modelul acestuia, taoismul a început să se organizeze în comunităţi spirituale, să-şi alcătuiască un corpus specific de texte şi să-şi înfiripeze o ierarhie clericală. Dar, spre deosebire de sistemul budist care impunea celibatul, taoiştii se puteau căsători şi, mai mult decât atât, puteau practica tradiţionala artă a amorului transfigurator ca parte însemnată a activităţii lor religioase. Cu toate acestea, istoria Chinei a înregistrat perioade în care austeritatea sexuală a predominat şi perioade în care arta amorului a fost revigorată. Aceste alternanţe au fost determinate de interesele socio-politice ale dinastiilor care s-au succedat la tronul Imperiului chinez.

Cea mai influentă dintre mişcările neo-taoiste a fost şcoala Realităţii complete, iniţiată în timpul dinastiei Sung (secolele X-XIII d.Hr.). Accentul pus pe integrarea ideilor budiste şi confucianiste în cadrul taoismului reprezintă una dintre caracteristicile principale ale acestei şcoli. Influenţa budismului este în mod special evidenţiată într-o povestire a faimosului strămoş Liu, fondatorul şcolii Realităţii Complete. El povesteşte că era odată demult un om foarte bogat care avea zece concubine tinere. De fiecare dată când una dintre ele rămânea gravidă, o alunga şi aducea altă fată în locul ei. Bărbatul făcea dragoste aproape continuu cu cele zece femei, astfel încât puteau trece zile în şir fără să aibă nevoie de hrană sau apă. La vârsta de 97 de ani, arăta ca un tânăr de 30 de ani.

Strămoşul Liu a plecat să-l întâlnească pe omul acesta, deghizându-se în cerşetor. La început, bogătaşul nu l-a recunoscut şi l-a alungat, dar peste un timp strămoşul Liu şi-a dezvăluit puterile oculte şi astfel i-a devenit confident. Când bogătaşul i-a cerut să-i dea învăţăturile sale pline de înţelepciune, Liu i-a spus o poveste despre un bărbat care trăia o mare desfătare vânând şi pescuind. Cu toate acestea, odată ce a ajuns în floarea vârstei, a pus armele în cui. Când a fost întrebat de ce a renunţat doar la vânătoare, nu şi la pescuit, deoarece ambele implică suprimarea vieţii, el a răspuns: „Vânătoarea depinde de mine; pescuitul depinde de creaturile din apă. Nu am putut să renunţ la amândouă deodată, astfel că mai întâi am pus capăt celei mai rele dintre ele.” După o vreme el a renunţat însă şi la pescuit. După ce a încheiat povestirea, strămoşul Liu a remarcat: „Îmi place faptul că omului acela i-a păsat de făpturile vii şi a protejat viaţa. Tu ce ai făcut însă cu odraslele tale?” Apoi Liu a dispărut. Din acel moment, omul bogat cu zece concubine a început să se simtă tot mai rău şi s-a îmbolnăvit grav. A vomitat cantităţi enorme de lichid argintiu şi în cele din urmă a murit. Acest gen de manifestare reprezintă acumularea de vitalitate netransmutată, care i-a prelungit viaţa o perioadă, dar care nu l-a ajutat pe omul cu pricina să evolueze spiritual.

Morala acestei povestiri îmbină compasiunea budistă pentru fiinţele vii cu învăţăturile tradiţionale taoiste, care se referă la necesitatea integrării echilibrate atât a ştiinţei esenţei (elevarea conştiinţei), cât şi a ştiinţei vieţii (elevarea trupului şi a vitalităţii lui). (va urma)

Revista Yoga Magazin nr. 67

Citește mai mult

 

Leave a Comment
Leave a Reply
Please login to post a comment.

Menu

  • Yoga Magazin nr 100
    editie aniversara, 256 pagini, 2019

    Yoga Magazin 97-98
    iulie - octombrie 2018

    Yoga Magazin nr 95-96
    martie - iunie 2018

    Yoga Magazin 94-93
    noiembrie - februarie 2018

  • ANTISTRES 60 CPS
    Are proprietati de reducere a efectelor negative ale stresului asupra organismului.

    Ulei de Magneziu
    Are efect relaxant, calmant, confera pielii aspect catifelat.

  • SIROP DE GHIMBIR
    Tonic digestiv, afrodiziac, antiinflamator, efect de regenerare, stimulare a capacitatii de digestie. 

    CEAI GASTROPROTECT
    Imbunatateste digestia, activitatea intestinala, amelioreaza durerile, creste pofta de mancare.

    ULEI ECO DIN NUCA DE COCOS
    Puternic antioxidant, reintineritor, hranitor, racoritor si armonizator

  • Special Edition - CD10 - KAMALATMIKA
    Indra continuă seria de 12 albume: EDIȚIA SPECIALĂ - Tantric Celebration.

  • Conștiința si enigmele ei
    Autor: profesor de yoga Gregorian Bivolaru

    Astrologie cauzală
    Autor: Valentin Badea

    Fantomele de la Trianon
    Autor: Anne Moberly & Eleanor Jourdain

    Aforisme, cugetari, ganduri luminoase si sfaturi pline de intelepciune pentru voi
    Autor: profesor de yoga Gregorian Bivolaru

Share

Create a free account to save loved items.

Sign in

Create a free account to use wishlists.

Sign in