Click for more products.
No produts were found.

Fiorul mistic al transcendentei dumnezeiesti (II)

Posted on1 Months ago by
Love0
Fiorul mistic al transcendentei dumnezeiesti (II)

Pentru a dobândi starea de eliberare spirituală supremă (care implică, printre altele, expansiunea nesfârșită a conștiinței și libertatea absolută în orice acțiune), yoghinul se abandonează în totalitate ghidului său spiritual (guru), care atunci devine însăși calea dumnezeiască către atingerea acestui scop care este eliberarea spirituală. Pentru discipolul devotat, ghidul spiritual este însuși Shiva (cu alte cuvinte, discipolul îl identifică pe ghidul său spiritual cu însăși Conștiința Supremă a lui Dumnezeu), deoarece, prin inițierile pe care le oferă, prin învățătura pe care el o expune și prin intermediul grației sale copleșitoare pe care o acordă discipolilor sinceri și devotați, ghidul spiritual desăvârșit revelează practic puterea tainică a învățăturii spirituale secrete.

De fapt, ghidul spiritual, care el însuși a ajuns la starea de desăvârșire spirituală, face mult mai mult decât să expună înțelesul esoteric  și inițiatic al doctrinei spirituale pe care o abordează. Acestea, de altfel, nu reprezintă decât latura exterioară a misiunii lui printre oameni. Esența prezenței ghidului spiritual printre discipoli constă în realitate în capacitatea lui de a intermedia și de a le facilita astfel acestora accesul la iluminarea spirituală deplină.

Prin urmare, atunci când discipolul este pregătit, ghidul spiritual este cel care îi acordă grația supremă a revelării plenare a Sinelui Suprem Nemuritor (Atman), deoarece voința și grația lui sunt una cu Voința și Grația Supremului Stăpân Transcendent (Bhairava). Însă ca ghidul spiritual să poată acționa în acest fel, este necesar ca discipolul să fie mai mereu vigilent și foarte atent la ceea ce noi numim "pulsul vieții". Deoarece el poate să surprindă "momentele cheie" care îi vor permite să aplice cu succes învățătura ghidului său spiritual, putând astfel să dobândească fulgerător starea de iluminare spirituală.

Această continuă stare de "trezire" a conștiinței este numită prabudhha, în sensul că ea reprezintă atât o mare receptivitate față de trăirile și percepțiile subtile lăuntrice, cât și ideea unică și dominantă a realizării spirituale supreme. Astfel, cea mai înaltă, durabilă și spirituală relație pe care un discipol o poate avea cu ghidul său spiritual este precum cea a identității cu Shiva însuși. Practic, din punctul de vedere al shivaismului non-dualist din Kashmir, această relație profundă dintre ghidul spiritual și discipol nu reprezintă altceva decât un dialog interior al Conștiinței supreme a lui Shiva (de unde provine și identitatea de stare despre care am amintit mai sus).

Limitându-se la un punct sursă (anu) individual și ocultându-se prin intermediul diferitelor forme – gând pe care le adoptă în Manifestare (cum ar fi cele ale ignoranței, incertitudinii etc.), Conștiința supremă își asumă numele și forma discipolului care își dorește cu intensitate să ajungă să fuzioneze plenar cu conștiința infinit expansionată a ghidului său spiritual. Pe de altă parte, ghidul spiritual încarnează acel aspect al Conștiinței universale care răspunde căutărilor și năzuințelor spirituale ale discipolului său, ghidul spiritual este complet liber de orice noțiune a eu-ului fals și, atunci când discipolul se eliberează prin grația sa, de fapt atunci ghidul spiritual este cel care se eliberează pe el însuși.

Deși marele înțelept și eliberat Kshemaraja afirmă că ghidul spiritual poate să-l conducă singur pe discipol la eliberarea supremă prin intermediul grației sale, care îi conferă acestuia (discipolului) diferite tipuri de inițieri precum și alte mijloace și metode spirituale eliberatoare, el (ghidul spiritual) nu este totuși singurul ghid pentru discipolul care caută cu fervoare eliberarea spirituală. Textele shivaismului menționează că, pe lângă ghidul spiritual, ghizi foarte importanți pentru discipol sunt scrierile sacre și, mai presus de toate, propria sa experiență spirituală.

În această direcție, marele înțelept eliberat Abhinavagupta menționează un aspect fundamental afirmând că, dacă discipolul asimilează în mod corect învățăturile care sunt prezente în scrierile și textele spirituale sacre, urmându-și neabătut ghidul spiritual care deja deține cunoașterea experimentală profundă a acestor revelații, și dacă el (discipolul) va aplica în mod adecvat și cu eficiență aceste învățături în ceea ce privește propria lui ființă, atunci aceste învățături îl vor conduce negreșit și repede la realizarea identității cu natura Marelui Bhairava.

De altfel, în toate scrierile, textele sau imnurile cu un profund caracter spiritual ale shivaismului din Kashmir este vorba de o experimentare și nu doar despre o cunoaștere intelectuală a Absolutului Dumnezeiesc (Bhairava). Spre deosebire de unele texte vedantice care adoptă metoda  negației pentru a ajunge la suprema trăire (anubhava) a purei conștiințe, spunând printre altele: " eu nu sunt acest trup...", "eu nu sunt aceste simțuri...", "eu nu sunt aceste gânduri..." etc., textele și imnurile de slavă ale marilor înțelepți și inițiați din Kashmir "plonjează" direct în această trăire supremă, fără negare dar și fără etape intermediare sau o pregătire prealabilă.

Prin urmare, nu este vorba despre o ascensiune treptată a sufletului către Dumnezeu, (așa cum este ea descrisă sub forma căilor eliberatoare ce sunt prezentate, de pildă, în celebrele lucrări ale lui Abhinavagupta, care sunt Tantraloka și Tantrasara, ci aici este vorba de miezul realității școlii Trika a shivaismului non-dualist din Kashmir, adică acolo unde calea treptată nu mai are nicio importanță și unde punctul de plecare și cel de sosire al căii profund spirituale se contopesc într-o unică și imuabilă Realitate Supremă.

În aceste scrieri de o colosală fervoare spirituală și o nemărginită adorare a Stăpânului Suprem (Bhairava), dualitatea este deja transcensă și chiar profunzimea rugii sau a iubirii copleșitoare nu indică o separare între cel care se roagă și cel căruia îi este adresată ruga, ci mai curând aceasta reprezintă o experiență unificatoare la cel mai înalt nivel spiritual.

Într-o asemenea ipostază, aspirația frenetică spre realizarea unificării beatifice în Conștiința Dumnezeiască Supremă este esențială. Dintr-o anumită perspectivă acest profund fior spiritual caută neîncetat răspunsul la întrebarea fundamentală: "Cum poate fi atins Absolutul Divin? Poate fi El atins renunțând la orice altceva care nu este acest Absolut  sau trebuie să abordăm alte mijloace?"

Răspunsul pe care îl oferă marii ghizi spirituali ai shivaismului non-dualist din Kashmir este relativ simplu: nu poate fi vorba nici să renunțăm la ceva și nici să dobândim ceva deoarece nicio metodă, fie ea pozitivă sau negativă, nu ne poate ajuta să dobândim Realitatea Ultimă care este omniprezentă.

Atunci când aspirantul la spiritualitate se simte părăsit și deznădăjduit, văzând că prin acțiunile sale benefice și prin practica sa intensă el nu poate realiza aparent mai nimic, răspunsul pentru el este că singură grația dumnezeiască poate face ceea ce niciun efort și nicio strădanie a omului nu va reuși. Aceasta este Grația Supremului și a energiei Sale infinite, care este permanent preocupată de gândul de a-și oferi grația întregii lumi, căci doar Absolutul Dumnezeiesc se poate dărui pe sine însuși cuiva.

Această extraordinară unitate de concepție, dură și fermă ca un monolit, a doctrinei fundamentale a shivaismului non-dualist din Kashmir se reflectă admirabil și în felul în care este înfățișat Absolutul Dumnezeiesc Transcendent (Bhairava), care nu implică niciun fel de dualitate. În realitate, termenul "transcendent" este oarecum impropriu, căci nu există nimic care să fie transcens, pentru că nu există nimic în afara Absolutului Dumnezeiesc.

Absolutul Transcendent (Bhairava) mai este descris ca fiind lumina dumnezeiască supremă care nu poate fi comparată nici cu lumina soarelui, nici cu lumina lunii sau a vreunui fenomen cosmic. Această lumină spirituală nu exclude însă celelalte tipuri de lumini secundare, ci le include și pe ele, deoarece ea (lumina dumnezeiască supremă) pătrunde totul.

Mai mult decât atât, ea nu reprezintă doar nepieritoarea lumină a tuturor luminilor, ci de asemenea ea este și lumina tuturor tenebrelor, în care atât strălucirea, cât și întunericul sunt deopotrivă înglobate și dizolvate.

Această lumină supremă este chiar Sinele Suprem Etern (Atman), adică pura conștiință ce luminează în ființa umană ca realitate esențială nemuritoare, chiar dacă ea (ființa umană) nu are  deocamdată conștiința acestui fapt sau îl acoperă cu voalul materialității sau al impurității. Atât timp cât Realitatea Supremă (care este chiar Dumnezeu Transcendent) nu este percepută în inima noastră spirituală, în centrul ființei noastre, chiar ceea ce luminează pare a nu lumina.

Marele eliberat și înțelept Abhinavagupta afirmă că această situație se aseamănă cu firele de iarbă și cu frunzele ce practic există pentru cerul care trece peste ele. Însă dacă ființa a ajuns să recunoască strălucirea acestei lumini supreme pe firmamentul propriei sale conștiințe, ea va ști atunci cu certitudine că ea este chiar această lumină dumnezeiască supremă, care înlătură astfel definitiv iluzia celor două contrarii (dualitatea și non-dualitatea).

Căile, metodele și indicațiile care ne pot conduce la această stare de conștiință supremă sunt numeroase. Noi putem urmări, de pildă, diferitele îndemnuri, cum ar fi: "Trezește-te, căci tu ești dintotdeauna treaz și iluminat!", "Rămâi în propria ta realitate și natură esențială!", " Nu-ți face griji inutile!" etc., toate acestea având darul să realizeze o sensibilizare, o priză de conștiință rezonantă (mai mult sau mai puțin eficientă) cu vibrația infinită a luminii dumnezeiești supreme din noi înșine.

O condiție necesară pentru a reuși aceasta este depășire sentimentului de separație, a dualității, a diferențelor care ne limitează și ne depărtează de sursa supremă, dar mai ales manifestarea unei extraordinare și copleșitoare iubiri pentru Dumnezeu care va naște atunci în profunzimea inimii noastre inconfundabilul fior tainic al transcendenței dumnezeiești.

 

Din revista Yoga Magazin nr. 37

Citește mai mult

Leave a Comment
Leave a Reply
Please login to post a comment.

Menu

  • Yoga Magazin nr 100
    editie aniversara, 256 pagini, 2019

    Yoga Magazin 97-98
    iulie - octombrie 2018

    Yoga Magazin nr 95-96
    martie - iunie 2018

    Yoga Magazin 94-93
    noiembrie - februarie 2018

  • ANTISTRES 60 CPS
    Are proprietati de reducere a efectelor negative ale stresului asupra organismului.

    Ulei de Magneziu
    Are efect relaxant, calmant, confera pielii aspect catifelat.

  • SIROP DE GHIMBIR
    Tonic digestiv, afrodiziac, antiinflamator, efect de regenerare, stimulare a capacitatii de digestie. 

    CEAI GASTROPROTECT
    Imbunatateste digestia, activitatea intestinala, amelioreaza durerile, creste pofta de mancare.

    ULEI ECO DIN NUCA DE COCOS
    Puternic antioxidant, reintineritor, hranitor, racoritor si armonizator

  • Special Edition - CD10 - KAMALATMIKA
    Indra continuă seria de 12 albume: EDIȚIA SPECIALĂ - Tantric Celebration.

  • Conștiința si enigmele ei
    Autor: profesor de yoga Gregorian Bivolaru

    Astrologie cauzală
    Autor: Valentin Badea

    Fantomele de la Trianon
    Autor: Anne Moberly & Eleanor Jourdain

    Aforisme, cugetari, ganduri luminoase si sfaturi pline de intelepciune pentru voi
    Autor: profesor de yoga Gregorian Bivolaru

Share

Create a free account to save loved items.

Sign in

Create a free account to use wishlists.

Sign in